
Onlangs was ik sinds lange tijd weer eens bij een broedkolonie van zwarte sterns. Niet speciaal om te fotograferen, maar we waren met vrienden een weekendje in Friesland om te kajakken, en dan wordt er natuurlijk ook gewandeld en wat naar de vogels gekeken. Camera mee of niet – dat is dan altijd de vraag? Meestal toch maar wel, je weet maar nooit. Enfin, met deze vogels is de wind altijd een dingetje: komt die uit de goede richting, dan kun je vaak leuke plaatjes maken. In dit geval stond de wind toen het licht niet al te best was goed, en – je raadt het al – toen het licht een dag later prachtig was stond de wind verkeerd. Zul je altijd zien. Maar goed, ook dan zijn er de nodige fotokansen. Toch maar klikken dus. Een week later waren we ‘wegens omstandigheden’ een kort weekend in Brabant, en tijdens een wandeling dronken we koffie bij een uitspanning, genaamd ‘De venkraai’. En wat bleek: dat was vroeger de lokale naam voor de zwarte sterns, die broedden (inderdaad: verleden tijd) bij de vele vennetjes in het gebied. Zo leer je telkens weer wat bij. De volgende keer wanneer ik een zwarte stern zie zal ik deze dus begroeten met een uitbundig “hallo venkraai”. Uiteraard niet te verwarren met de Haagse band ‘Hallo Venray’… wat dat is weer een heel ander verhaal.
Recently, I visited a colony of black terns again for the first time in quite a while. Not specifically to take photos — we were spending a weekend in Friesland with friends, kayaking, and of course that also means walking around and watching birds. Bring the camera or not? Usually, I end up taking it anyway.With these birds, wind direction is always a factor: if it’s coming from the right direction, you can often get some nice shots. In this case, the wind was favourable when the light wasn’t great, and — you guessed it — when the light was beautiful the next day, the wind had shifted the wrong way. That always seems to happen. Still, even then, there are photographic opportunities.A week later, we spent a short weekend in Brabant, and during a walk we stopped for coffee at a place called De Venkraai. And it turned out that venkraai used to be the local name for black terns, which used to reed around the many small lakes and pools in the area. So once again, you learn something new. Next time I see a black tern, I’ll be greeting it enthusiastically with “hello, venkraai.” Naturally, not to be confused with the Hague band Hallo Venray…


