
De afgelopen dagen brachten we met vrienden door in Friesland. Het doel was om lekker te kajakken en een beetje te vogelen. Dat ging allemaal prima, zo hoorden we onder andere elke ochtend een woudaap roepen, hoe leuk is dat? Aan roerdompen leek ook geen gebrek. Daarnaast hoorden we, elke avond wanneer we nog even op het terras zaten, na zonsondergang jonge ransuilen roepen. Toen we zondagavond binnen met een glas wijn naar de World Cup boulderen zaten te kijken, besloot ik nog even buiten te luisteren en zowaar hoorde ik ze niet al te ver van ons huisje roepen. Met de camera daarom even op pad gegaan, en zowaar vond ik er maar liefst ‘vier op een rij’, bij elkaar op een dak. Het was al zo goed als donker, dus de sluitertijd moest flink omlaag (1/30s) en de ISO flink omhoog (9000). Maar toch lukte het om uit de hand nog een paar redelijk plaatjes te trekken – ondanks de Sauvignon Blanc. #happybirde
Over the past few days, we spent time with friends in Friesland. The goal was to enjoy some kayaking and do a bit of birdwatching. That all went very well — among other things, we heard a Little Bittern calling every morning, how cool is that? Great Bitterns weren’t scarce either. Every evening, while sitting on the terrace after sunset, we also heard young Long-eared Owl chicks calling. On Sunday evening, while watching the Boulder World Cup with a glass of wine, I decided to have another listen, and sure enough, I heard them calling not too far from our cottage. I grabbed my camera and went out, and amazingly, I found no fewer than four of them together on a rooftop. It was almost completely dark by then, so the shutter speed had to go way down (1/30s) and the ISO way up (9000). Still, I managed to get a few decent handheld shots. #happybirder





Jaap
26 May 2026Fraai setje, Hans.
Mooi!
Geniet van deze heerlijke dagen, Jaap
ZeBirdMan
26 May 2026Dankjewel voor je reactie, Jaap ! Groet, Hans
Sjors
29 May 2026Nou als dit de resultaten zijn na een dosis Sauvignon Blanc en bijna duisternis, wil ik geen overdag resultaten meemaken. 🙂
9000 iso 🙂 Er zijn mensen die al ruis krijgen bij 400 iso…
Fraaie platen,
Groet, Sjors
ZeBirdMan
30 May 2026Haha, dankjewel voor je reactie. Er was nog wel achteraf wat ruisreductie voor nodig hoor, maar gezien de omstandigheden ben ik zeker niet ontevreden! Groet, Hans